این روزها، مقامات کاخ سفید سیگنال‌هایی را در مخالفت با تاکتیک‌های کابینه نتانیاهو در جنگ غزه مخابره می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۴۵۵۱۸
نویسنده ​​​​​​​حنیف غفاری / عضو شورای سردبیری
 
یکی ازاین موارد، مربوط به گسترش حملات به رفح است. آمریکا روز پنجشنبه ۸ فوریه (۱۹بهمن) هشدار داد هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح ـــ جایی که بیش از یک میلیون نفر درآن پناه گرفته‌اند ـــ بدون برنامه‌ریزی یا اندکی تفکر، فاجعه‌بارخواهد بود. ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص مدعی شده است: «ما از انجام چنین کاری بدون برنامه‌ریزی جدی و معتبر حمایت نخواهیم کرد، زیرا مربوط به بیش از یک میلیون نفری است که در آنجا پناه گرفته‌اند و علاوه بر این، بدون در نظر گرفتن تأثیر آن بر کمک‌های بشردوستانه و خروج ایمن اتباع خارجی است.»

درخصوص مخالفت آمریکا با بمباران رفح، نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:

نخست این‌که واشنگتن اساسا مخالف حمله به رفح نیست، بلکه نسبت به عواقب و تبعات این حمله روی افکار عمومی جهان نگران است. حضور آوارگان شهر غزه و خان یونس در رفح، منجر به کثرت جمعیت و تمرکز آنها در این شهر شده و نهادهای مستقل حقوق بشری و افکار عمومی دنیا را بر آن داشته تا مخالفت خود را با هرگونه اقدامی از سوی صهیونیست‌ها ابراز کنند. با این حال نباید فراموش کرد که تا اینجا نیز جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی و شهادت نزدیک به ۳۰هزار فلسطینی با چراغ سبز و حمایت مطلق آمریکا صورت گرفته است. بنابراین نباید مخالفت اخیر واشنگتن با اقدام صهیونیست‌ها در حمله به رفح را مصداق مخالفت کاخ سفید و پنتاگون با کشتار و نسل‌کشی در فلسطین قلمداد کرد. در اینجا اساسا تفکیک و تمایزی میان واشنگتن و تل‌آویو وجود ندارد. 

نکته دوم،معطوف به سردرگمی تاکتیکی بایدن و نتانیاهو می‌شود. این بحران تاکتیکی، منبعث از شرایط میدانی و فرامتنی جنگ غزه است. کاخ سفید و رژیم اشغالگر صهیونیستی به هیچ یک از اهداف سه‌گانه اعلامی خود در غزه یعنی نابودی حماس، اشغال غزه و آزادی اسرا بدون دادن امتیاز به حماس دست پیدا نکرده‌اند. ترسیم مختصات نقطه‌ای که آمریکا و صهیونیست‌ها در آن قرار دارند برای آنها دشوار است. نباید فراموش کرد که اساسا آمریکا علت‌العلل تجاوز صهیونیست‌ها به رفح محسوب می‌شود؛ زمانی که آمریکا برخلاف خواست جامعه جهانی، قطعنامه‌ای که متضمن آتش بس در غزه بود را وتو کرد،عملا مسیر ادامه نسل‌کشی صهیونیست‌ها در خان یونس و رفح را هموار کرد. ازاین رونباید روی اختلافات ناشی ازسردرگمی تاکتیکی بایدن ونتانیاهو درقبال جنگ‌غزه حساب چندانی‌باز کرد. بدون‌شک این دو سیاستمدار قاتل و کودک‌کش، هر دو بازندگان اصلی جنگ غزه بوده وبه‌سزای جنایات خود در کشتار بی‌رحمانه کودکان فلسطینی خواهند رسید. جنس شکست آمریکا و رژیم‌صهیونستی در جنگ غزه، هم تاکتیکی و هم راهبردی بوده و حال و آینده واشنگتن و تل‌آویو را تحت تاثیرمستقیم وملموس خود قرار خواهد داد. قطعا تا رسیدن به این نقطه زمان زیادی نمانده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها